Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy omavalvontasuunnitelma

Palveluntuottaja

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy

Y-tunnus 3234701-7

Kunta

Imatra

Kuntayhtymän nimi

Etelä-Karjala

Sote-alueen nimi

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, myöh. Eksote

Toimintayksikkö tai toimintakokonaisuus

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy

Persikankuja 6

55800 Imatra

Palvelumuoto

Sosiaalihuollon kotipalvelun tukipalvelu

TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

  1. Toiminta-ajatus

Ikääntyneiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet yksinäisyyden myötä, myös covid-19 pandemia on lisännyt kotihoidon tarvetta. Kotipalvelu on oivallinen palvelu kotihoidon lisäksi, tukemaan asiakkaan kotona selviytymistä päivittäin mahdollisimman pitkään. Kotihoidon asiakaskäynnit ovat hyvin lyhyitä, jolloin asiakkaan kodin siisteydestä ja ulkoilusta huolehtiminen jää omaisille. Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy tarjoaa mm. siivouspalvelua, asiointiapua, sekä apua päivittäisissä toiminnoissa, kuten hygieniasta ja puhtaudesta huolehtimisen avustaminen (esimerkiksi, suihkussa käyminen, aamu- ja iltapesut), ruuan valmistaminen ja ravitsemuksesta huolehtiminen, pyykinpesu, ja kuivatus, petivaatteiden vaihto. Ehkäisemme myös ikääntyneiden yksinäisyyttä, asiakkaalla ei tarvitse olla muita syitä palvelun tilaamiselle, kuin ajoittainen yksinäisyys. Voidaan viedä asiakas ulos ja ulkoilla yhdessä, lukea lehteä, jos asiakkaan oma toimintakyky ei ole enää niin hyvä. Toimintamme tehokkuus perustuu ajatukseen, että tarvittaessa voimme osallistua asiakaskäynnille kahden hoitajan tiiminä, tämä auttaa meitä vastaamaan paremmin kotihoidon asiakkaiden tarpeisiin, esimerkiksi vuodepotilaat, liikuntarajoitteiset. Kahden hoitajan tiimikäynti takaa ergonomisen työskentelyn ja asiakkaalle turvallisen liikkumisen. Lisäksi tarjoamme siivouspalvelua kaikille halukkaille, esimerkiksi kotisiivousta. 

Arvot ja toimintaperiaatteet

Sosiaalihuoltolaki vaatii, että asiakkaalla on oikeus saada sosiaalihuollon toteuttajalta laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava siten, että hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan, eikä hänen yksityisyyttään loukata. Eettisyys on myös yksi tärkeimpiä arvojamme. Myös Lähihoitajan eettiset periaatteet kuuluvat tähän. Kohtelemme jokaista ihmistä arvokkaasti ja häntä kunnioittaen

Arvojamme ovat myös ihminen, yksinkertaisuus ja rohkeus, nämä arvot ovat myös Eksoten strategia ja toimintaperiaatteet. Ihminen kohdataan Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:ssä omana yksilönä, kaikki ovat tasa-arvoisia kulttuurista ja aatteista huolimatta. Rohkeus puuttua epäkohtiin asiakkaan kotona. Rohkeus mennä toisen kotiin ja samaan aikaan kunnioittaa toista ihmistä ja hänen toiveitaan. Yksinkertaisuus tarkoittaa meille selkeää ja maalaisjärjen kautta tehtyä työtä. Puhe selkokieltä asiakkaille ja asiat kerrotaan yksinkertaisesti, jolloin saavutetaan paras mahdollinen työtulos ja ymmärtäminen. Edistämme asiakkaan hyvinvointia, sekä tuemme kotona asumista ja toimintakykyä tarjoamalla sosiaalihuollon kotipalveluun sisältyvää tukipalvelua. Palvelumme listattuna alla.

  1. Vaatehuolto

Asiakkaan pyykkien pesu ja kuivatus, sekä viikkaaminen takaisin kaappiin. Vaihdamme asiakkaan petivaatteet puhtaisiin aina tarvittaessa ja pesemme likaiset tarvittaessa tai asiakkaan niin toivoessa. Koska pesu tapahtuu asiakkaan kotona, on tärkeää huolehtia perusasioista, kuten ainoastaan täysien koneellisten pesusta, jotta emme tuhlaa asiakkaan vettä tai sähköä. Varmistamme asiakkaan luota lähtiessämme, että pesukoneen vesihana on suljettu ja tarvittaessa myös pesukoneen virtajohto on irti. Varmistamme että pesukone on käyttökuntoinen, nukkasihti ja likaveden poistoputki eivät ole tukossa. Asiakkaan vaatteet sekä kodin tekstiilit pestään niihin merkittyjen ohjeiden mukaisesti, jotta asiakkaan omaisuus ei vahingoitu. Varmistamme että pesukone ei käytössä vuoda vettä lattialle, tai aiheuta muutakaan välitöntä haittaa tai vaaraa (tulipalovaara)

Pyykkien kuivatuksessa huomioimme kuivaustelineen sijainnin. Mikäli käytössä on siirrettävä kuivausteline, se on sijoitettava tukevasti ja sellaiseen paikkaan, että se ei estä vapaata liikkumista asunnossa, eikä aiheuta kompastumisvaaraa. Mikäli asiakkaalla on käytössä kuivausrumpu, sen käytössä on noudatettava huolellisuutta ja tyhjennettävä nukkasihti sekä vesisäiliö aina käytön jälkeen. Kuivausrumpua käytettäessä on noudatettava varovaisuutta siinä, mitkä vaatteet kestävät kuivausta suurissa lämpötiloissa.

2. Siivouspalvelu

Pyynnöstä tai tarvittaessa siivoamme asiakkaan kodin niin kattavasti kuin on tarpeen tai asiakas toivoo. Tilauksesta suoritamme eri laajuisia kotisiivouksia sekä ikkunoiden pesuja. Siivouksen lisäpalveluna voimme puhdistaa myös kodin tekstiilit tekstiilipesurilla.

Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus nauttia puhtaasta ja viihtyisästä kodista toimintakyvystään huolimatta. Sosiaalihuoltolaki velvoittaa meitä palvelun tarjoajina kunnioittamaan asiakkaan yksityisyyttä. Tämä korostuu siivouspalvelua tuotettaessa, meillä ei ole oikeutta katsoa asiakkaan laatikoihin, rasioihin, kaappeihin, eikä katsoa asiakkaan omia tai hänelle osoitettuja asiakirjoja tai kirjeitä. Siivoamme ainoastaan sovitusti sieltä ja siten, kuin asiakas pyytää, mikäli asiakkaan toimintakyky on alentunut sairauden tai vamman vuoksi ja hän ei ole itse kykenevä erittelemään siivouksen laajuutta, toteutamme siivouksen katsomamme tarpeen mukaan. Puhdas ja siisti koti lisää asiakasturvallisuutta ja viihtyisyyttä ja osaltaan mahdollistaa kotona asumisen mahdollisimman pitkään.

Hyvä siivous tehdään käyttäen oikeita välineitä ja puhdistusaineita oikeille pinnoille. Jos valitsemme käytettävän aineen väärin, voimme aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa asiakkaan omaisuudelle, jolloin olemme korvausvelvollisia. Esimerkiksi tavaroiden rikkoutuminen tai marmoritason pyyhkiminen etikkapohjaisella pesuaineella, parkettilattian peseminen jääminen märäksi pesun jälkeen. Siivotessa noudatamme kestävän kehityksen periaatteita. Käytössämme on joutsenmerkittyjä tuotteita, käytämme tuotetta vain tarvittavan määrän ja käytämme siivouksessa kylmää vettä. Asiakasturvallisuuden kannalta on tärkeää, että lattiapinnat eivät jää siivouksen jäljiltä liukkaiksi tai matonreunat ylöspäin, jolloin riskinä on asiakkaan kaatuminen. Kylpyhuoneen lattia huuhdellaan pesun jäljiltä huolellisesti, jotta se ei jää liukkaaksi. Siivous toteutetaan myös aseptisesti eli puhtaasta likaiseen ja saniteetti tilat viimeisenä.

3. Peseytymisen apu

Tukea peseytymiseen, esimerkiksi suihkussa käyminen, aamu- ja iltapesut asiakkaalle, joka näistä toiminnoista ei sairauden, vamman tai muun toimintakykyä alentavan syyn vuoksi selviä itsenäisesti.

Tuemme asiakkaan mukavuutta ja hygieniaa tarjoamalla apua peseytymiseen asiakkaalle, joka sairauden tai vamman vuoksi ei kykene päivittäisistä toiminnoistaan itse suoriutumaan. Kuitenkin aina tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja kannustetaan tekemään kaikki se itse, mihin kykenee, myös pienillä avuilla, kuten suihkun ja pesuaineiden ojentamisella saattaa olla suuri merkitys ja tähän me kiinnitämme huomiota, jotta asiakkaan toimintakyky säilyisi mahdollisimman hyvänä niin pitkään kuin mahdollista. Etenkin pesutilanteessa on tärkeää kunnioittaa asiakkaan yksityisyyttä, ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta. Pesutilanne ei saa olla asiakkaalle epämukava, tähän vaikuttaa veden sopiva lämpötilanne, jonka asiakas saa itse säätää. Oikeat, asiakkaan valitsemat ja hänen iholleen sekä hiuksilleen sopivat pesuaineet ja työntekijän kiireetön, rauhallinen ja kunnioittava työote. Myöskin peseytymisapuja annetaan aseptisesti ylhäältä alaspäin ja huolehditaan myös omasta suojautumisesta, pesuissa aina käytössä kertakäyttöhanskat ja esiliina, jolloin suojaamme niin asiakasta kuin itseämme.

4. Ateriapalvelu

Ruuan valmistaminen ja tarjoaminen asiakkaalle. Mikäli asiakkaan toimintakyky on alentunut sairauden, vamman tai muun syyn vuoksi siinä määrin, että ei kykene viemään aterinta suuhun, palveluumme kuuluu asiakkaan syöttäminen kunnioittaen asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada monipuolista ja ravitsevaa ruokaa riippumatta hänen omasta toimintakyvystään. Tarvittaessa valmistamme asiakkaalle ruuan valmiiksi asiakkaan toiveiden mukaisesti. Kerromme asiakkaalle monipuolisen ravinnon merkityksestä terveyteen ja pyrimme tarjoamaan lautasmallin mukaisia aterioita, asiakkaan omista raaka-aineista. Aina tämä ei ole mahdollista esimerkiksi asiakkaan huonon taloudellisen tilanteen vuoksi, jolloin voimme yhdessä asiakkaan kanssa kartoittaa, kuinka asiakas voisi käyttää rahaa ruokaan, jotta ravinto olisi kuitenkin monipuolista. Suosittelemme asiakasta ostamaan satokauden kasviksia ja vihanneksia Suosittelemme asiakasta ostamaan satokauden kasviksia ja vihanneksia, hyödyntämään alennuksia ja pakastamaan ruokaa. Hyvä nesteytys kuuluu myös ravitsemuksen täyspainoiseen ympyrään. Huolehditaan että asiakas juo päivänmittaan tarpeeksi, eritoten kesällä, kun nestehukan vaara on suuri. Otetaan huomioon asiakkaan ruoka-aine allergiat ja näin ollen saadaan pidettyä täyspainoista ravitsemusta. Huomioidaan että iäkkäillä on alentunut ruokahalu ja pienemmän määrän tarjoaminen useammin on parempi kuin muutama isompi ateria.

Sosiaalista kanssakäymistä edistävä palvelu

Mikäli asiakas sairauden, vamman tai muun toimintakykyä alentavan syyn vuoksi ei kykene turvallisesti ulkoilemaan tai poistumaan kotoaan, voimme tarjota palvelunamme esimerkiksi säännöllistä ulkoilua käyttäen asiakkaan liikkumista tukevia välineitä, rollaattoria tai pyörätuolia. Ulkoilu tapahtuu sään mukaan varustettuna, sekä asiakasta tarkkaillen ja kuunnellen täysin hänen jaksamisensa ehdoilla. Asiakkaan kanssa voidaan tehdä mikä asiakkaalle on mielekästä, lehden lukemista, jos asiakas ei itse kykene, kortin pelaaminen, valokuvien katseleminen. Asiakkaan kanssa voidaan käydä yhdessä kaupassa tai elokuvissa.

Toimintaa ohjaavat arvot ja toimintaperiaatteet ovat osa meidän omavalvontasuunnitelmaamme ohjaten omavalvonnan toimeenpanoa.

Työtämme ohjaavat arvot ovat asiakkaan kunnioitus ja vastuullisuus.

Toimintaamme ohjaava periaate on aito läsnäolo ja välittäminen asiakkaasta. Työmme tarkoitus on avustaa päivittäisissä toiminnoissa, sekä tukea asiakkaan toimintakykyä ja kotona selviytymistä. Työllämme tuemme myös asiakkaan omaisten jaksamista.

Kunnioitamme työssä asiakkaan ihmisarvoa, sekä itsemääräämisoikeutta. Huolehdimme, että asiakas on tyytyväinen ja mikäli huomaamme epäkohtia asiakkaan kotioloissa (esimerkiksi vaarallisen runsas alkoholinkäyttö, välinpitämättömyys omaa hygieniaa kohtaan, lapsen kaltoinkohtelu), ilmoitamme asiasta kaupungin sosiaalipäivystykseen tai valtakunnalliseen päivystysapuun.

Periaatteemme on, että asiakas kohdataan kiireettömästi ja kunnioittaen asiakkaan omaa tilaa ja tahtoa.

Vastuullisuus on tärkeä työtämme ohjaava eettinen periaate, asiakas sekä omainen luottaa, että palvelumme on laadukasta ja yksilöllistä. Saavumme työkohteeseen oikeaan aikaan, asiakkaalle on kerrottu hinnoista ja sovitusta palvelusta hyvissä ajoin. Kotisiivouksessa huolehdimme, ettemme vahingoita asiakkaan omaisuutta tai kodin pintoja ja lukitsemme oven lähtiessämme, mikäli asiakas ei itse ole kotona, sekä sammutetaan valot ja sähkölaitteet tulipalovaaran varalta.

Etelä-karjalan sairaanhoitopiirin arvoja ovat rohkeus, yksinkertaisuus ja ihminen. Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy sitoutuu noudattamaan näitä arvoja asiakastyössä.

Sosiaalialan ammatillisen työn periaatteita ovat ihmisarvo, ihmisoikeudet ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Toimintaamme ohjaavat melko samat arvot, jotka ovat myös mainittu lähihoitajan eettisissä periaatteissakin.

3 OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

RISKIENHALLINTA

Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja niiden korjaaminen

Työmme tapahtuu asiakkaan kotona ja työntekijämme havainnoivatkin asiakkaan kodin mahdollisia turvallisuusriskejä aina asiakaskäynnillä.

Asiakasturvallisuutta kotona voivat vaarantaa liukkaat lattiat, lattian poikki kulkevat johdot, mattojen reunat ja huonosti kiinnitetyt kaiteet, jotka aiheuttavat kaatumisvaaran, epäsiisteys ja järjestys ovat myös suuri asiakasturvallisuusriski. Jos asunto on hyvin epäsiisti tai on paljon tavaroita riski kaatua, lyödä pää ja murtaa esimerkiksi lonkka on suuri. Myös hyvin epäsiisti, tuo sisälle sokeritoukkia, muurahaisia sekä hiiriä, jotka aiheuttavat tauteja asiakkaalle.

Useat peräkkäin toisiinsa kytketyt jatkojohdot, rispaantuneet ja kuoriutuneet antenni- ja sähköjohdot tai selkeästi vialliset pistorasiat, sekä esimerkiksi sisätiloissa tupakointi aiheuttavat tulipalovaaran.

Asiakkaan omasta toiminnasta aiheutuvien riskien suhteen pyrimme ohjaamaan asiakasta toimimaan toisin ja tuomme esiin mahdolliset riskit. Mikäli asiakkaan kodissa turvallisuusriski on esimerkiksi huoneen maton reuna, keskustelemme asiakkaan kanssa, voisiko maton sijoittaa uudelleen niin, että kaatumisvaaran aiheuttama kohta ei olisi kulkuväylällä. Asiakkaan turvallisuudesta huolehtiminen tapahtuu kuitenkin aina asiakkaan omaa tilaa ja itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.

Huonosta henkilöstömitoituksesta johtuva kiire ja huono ergonomia vaarantavat sekä asiakkaan, että työntekijän turvallisuuden. Yrityksessämme tämä riski minimoidaan aikatauluttamalla työpäivät niin, että siirtymisiin osoitteesta toiseen ja itse asiakastyöhön on varattu tarpeeksi aikaa. Ergonomiseen työskentelyyn perehdytään ja muistetaan mennä alas, kun laitetaan asiakkaalle, vaikka kenkiä eikä kurkotella selkä kyyryssä ylhäältä, muistetaan varata painoa omille jaloille eikä nostella selän kautta. Aina kun tilanne vaatii, niin ollaan kahden henkilön tiiminä, mm. jos asiakas on isokokoinen eikä siirtyminen ole turvallista eikä ergonomista yhden henkilön kanssa on tällöin kaikkien kannalta paras mennä kahden henkilön tiiminä.

Avoimuus ja vilpittömyys vahvistaa suhdetta asiakkaaseen ja hänen omaisiinsa, jolloin laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä epäkohtia on helpompi tuoda esille. Luottamussuhde asiakkaan ja hoitajan välillä on hyvä, koska hoitajat eivät vaihdu ja molemmat työntekijät ovat tuttuja asiakkaalle.

Riskienhallinnan järjestelmät ja menettelytavat

Korostamme työntekijöillemme ergonomisten työskentelytapojen tärkeyttä. Epäergonomiset työskentelyasennot vaarantavat sekä asiakkaan, että työntekijän turvallisuuden ja hyvinvoinnin.

Epäkohdat työn laadussa ja asiakkaan kotona havaittavat turvallisuusriskit käsitellään aina asiakkaan ja / tai omaisten kanssa ja riskit pyritään minimoimaan, sekä työn laadun parantamiseksi tehdään tarvittavat toimenpiteet. Edellä mainituissa toimenpiteissä on kuitenkin muistettava kunnioittaa aina asiakkaan yksityisyyttä ja itsemääräämisoikeutta. Kuitenkin on mahdollista hakea kotiin apuvälinelainaamosta mm. tukikaiteita, jos asiakkaan toimintakyky vaatii tukikaiteen wc:n tai vuoteeseen. Näin tuetaan myös asiakkaan omatoimisuutta ja asiakas saa onnistumisen tunteen, kun kykenee itsenäisesti esimerkiksi nousemaan sängystä.

Haittatapahtumat käydään aina läpi asiakkaan, omaisten, sekä työntekijän kanssa ja kirjataan tapahtuma tarkasti ylös. Tapahtumat käydään läpi myös työyhteisön kesken, jotta tulevaisuudessa riski haittatapahtumien uusiutumiseen poistuu.

Haittatapahtumien ja riskitilanteiden ehkäisemiseksi työntekijämme kouluttautuvat säännöllisesti. Esimerkiksi THL ja Tehy tarjoavat hyödyllisiä ja ajankohtaisia koulutuksia hoito- ja hoiva-alan työntekijöille.

Riskienhallinnan työnjako

Meillä molemmat yrittäjät ovat vastuussa riskienhallinnasta yhdessä. Yhdessä käydään läpi mahdolliset riksit ja niiden minimoiminen. Tarvittaessa ohjeistetaan ja opastetaan asiakasta ja omaisia minimoimaan riskejä kotona.

 Riskienhallinnan prosessi on käytännössä omavalvonnan toimeenpanon prosessi, jossa riskienhallinta kohdistetaan kaikille omavalvonnan osa-alueille. Lääkehoidonsuunnitelma, Omavalvontasuunnitelma, hygieniaan ja tartuntatauteihin liittyvät yleiset ohjeistukset, lääkepoikkeama ilmoitus                 

Riskien tunnistaminen

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy tarkastelee laatua jatkuvasti sisäisesti. Yrityksessämme on paljon avointa keskustelua työtapojen parantamisesta. Keräämme palautetta asiakkailta, ja kirjaamme annetun palautteen ylös.               Asiakkailla ja omaisilla on mahdollisuus tuoda havaitsemiaan epäkohtia esille kasvotusten asiakaskäynnillä työntekijälle, puhelimitse tai sähköpostilla. Asiakkaan tai omaisen ilmoittaessa epäkohdasta, asia puidaan yrityksen sisällä läpi ja olemme vielä yhteydessä asiakkaaseen tai omaiseen tämän jälkeen, varmistaaksemme asiakkaalle, että epäkohtaan on puututtu ja toimintatapoja parannettu.

Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen

Haittatapahtumista ja läheltäpiti -tilanteista ilmoitetaan välittömästi kaikille asianosaisille, asiakkaalle ja omaiselle, sekä myös yrityksen sisällä muille.       

Korjaavat toimenpiteet

Korjaavien toimenpiteiden seuranta ja kirjaaminen: Kun riski havaitaan tai tunnistetaan, on työntekijä velvollinen tekemään tarvittavat välittömät toimenpiteen vaaran poistamiseksi ja uudelleen syntymiseksi. Lisäksi tehdään tarvittavat toimenpiteet ja ilmoitukset. Haittatapahtumat käsitellään aina myös yrityksen kokouksissa. Laatua ja turvallisuutta voidaan kehittää miettimällä, miten jatkossa voidaan estää vaara tai haittatapahtumat ja onko ne estettävissä.                                   

                                                                     

Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano

Aina kun työskentelytapamme muuttuvat tai tulee korjaavia toimenpiteitä, käydään henkilöstön kanssa läpi aina viimeistään seuraavana arkipäivän aamuna, jolloin on aina toimisto aikaa ja käydään läpi päivän asiakkaat myöskin.

4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt

Omavalvonta suunnitelma tehdään yhdessä molempien yrittäjien toimesta yhdessä. Suunnitelma tehdään yhdessä ja suunnitellaan yritykseen sopivaksi, joka vastaa yrityksen käytäntöjä. Annika Romppanen ja  Noora Keltanen ovat yhdessä yrittäjinä tehneet Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n toimintasuunnitelman.                                       

Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaa

Annika Romppanen, Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy puh. 040 1465525                                                                                                 

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.

Omavalvonta suunnitelma käydään läpi vuoden välein tai tarvittaessa. Asiakkaat otetaan mukaan omavalvonnan suunnitteluun palautteiden perusteella. Työntekijät arvioivat asiakastyön laatua, sekä asiakasturvallisuutta ja ilmoittavat omasta mielestään tarpeelliset muutokset Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n yrittäjille (Noora Keltanen ja Annika Romppanen). Omavalvontasuunnitelma kuuluu jokaisen uuden työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus

Ajantasainen omavalvontasuunnitelma tulee olla julkisesti nähtävillä yksikössä siten, että asiakkaat, omaiset ja omavalvonnasta kiinnostuneet voivat helposti ja ilman erillistä pyyntöä tutustua siihen.

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n omavalvontasuunnitelma on nähtävillä kotisivuilla www.vuoksenhelmi.fi , Paperiversiota säilytetään yrityksen toimitiloissa.                   

5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi

Palveluntarpeenarviointi tehdään ennalta sovitulla kartoituskäynnillä, jossa käydään läpi asiakkaan sairauksia, vahvuuksia, muita käytössä olevia palveluita, asiakkaan lääkitystä, ja keskustellaan lähiomaisen kanssa apujen tarpeesta. Jos asiakkaalla on jokin palveluseteli käytössä, on hänelle näin ollen tehty arvio niiden tarpeellisuudesta. Asiakkaan oma näkemys voimavaroista ja siitä mihin hän on kykeneväinen ovat tärkeitä arvioinnissa.          

Aina ennen asiakassuhteen aloitusta tehdään palvelutarpeenkartoitus käynti, jossa käydään läpi asiakkaan perustietoja ja mitä palveluita asiakas toivoo. Kartoituskäyntiin voi osallistua asiakkaan toivoessa myös omainen. Omainen on yleensä se, joka tietää ja muistaa asiakaan asiat helpommin ja saadaan ajantasainen tieto asiakkaan voimavaroista ja jaksamisesta.  

Hoito- ja palvelussuunnitelma

Hoidon ja palvelun tarve kirjataan asiakkaan henkilökohtaiseen, päivittäistä hoitoa, palvelua tai kuntoutusta koskevaan suunnitelmaan. Suunnitelman tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan elämänlaadulleen ja kuntoutumiselle asetetut tavoitteet. Päivittäisen hoidon ja palvelun suunnitelma on asiakirja, joka täydentää asiakkaalle laadittua asiakas/palvelusuunnitelmaa ja jolla viestitään muun muassa palvelun järjestäjälle asiakkaan palvelutarpeessa tapahtuvista muutoksista. Hoito- palvelu- tai kuntoutussuunnitelman toteutuminen asiakkaan päivittäisessä hoidossa ja palvelussa riippuu ennen kaikkea työntekijöiden hyvästä perehdyttämisestä. Hoito- ja palvelusuunnitelmien päivittämiseen ja suunnitelman toteutumatta jääminen on myös asiakasturvallisuuteen liittyvä riski.

Keskeinen omavalvonnan toimeenpanossa sovittava asia on, miten varmistetaan palvelusuunnitelman toteutuminen asiakkaan päivittäisessä hoidossa/palvelussa.

Palvelusopimus ja -suunnitelma laaditaan aina ennen asiakkaan ensimmäistä käyntiä, näitä päivitetään aina asiakkaan voinnin tai tarpeen muuttuessa, kuitenkin vähintään 3kk välein.  Palvelusuunnitelman toteumista ja tavoitteiden saavuttamista tarkastellaan aina aika ajoin palvelusuunnitelmasta.                   

Asiakkaalle ja omaiselle kerrotaan kattavasti palveluistamme. Asiakas on avainasemassa suunnitelmaa laadittaessa ja asiakkaan omat toiveet otetaan ensisijaisesti huomioon ja niihin vastataan niin hyvin kuin mahdollista. Asiakkaalle kerrotaan myös Eksoten tarjoamat palvelut, jos hän näin toivoo.                                                                                                       

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä kaksi henkilöä, jotka ovat molemmat mukana kartoituskäynnillä, kun laaditaan palvelusopimusta ja – suunnitelmaa. Jos näin ei ole, työntekijä käy läpi asiakkaan palvelusuunnitelman aina ennen ensimmäistä käyntiä, jolloin työntekijä on perillä mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja suunnitelma.                                   

Hoito- ja kasvatussuunnitelma (LsL 30a §)

Hoito- ja palvelusuunnitelma tehdään aina palveluntarpeen kartoituksen yhteydessä yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa. Asiakasta kuunnellaan sekä selvitetään hoidon tarve sekä keskustellaan yhdessä toteutuksen tavoista. Hoito- ja palvelusuunnitelmaa päivitetään, aina tilanteen vaatiessa tai palvelutarpeen muuttuessa. Kannustetaan asiakasta omatoimisuuteen aina kun on mahdollista, ja tavoitteena on asiakkaan omatoimisuuden tukeminen.             

Asiakkaan kohtelu

Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen

    Asiakkaan itsemääräämisoikeus on keskeinen sosiaali- ja terveydenhuollon periaate. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan yksilön oikeutta päättää itse omasta elämästään ja omaa elämäänsä koskevien päätösten toteuttamisesta. Itsemääräämisoikeuteen liittyykin olennaisesti oikeus henkilökohtaiseen vapauteen. Henkilökohtaisen vapauden lisäksi itsemääräämisoikeus muodostuu yksilön oikeudesta koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tehtävänä on kunnioittaa ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta sekä kohdella asiakkaita hyvin ja yhdenvertaisesti. Jokaisella asiakkaalla tulee olla elämäntilanteesta riippumatta mahdollisuus kasvuun ja kehitykseen sekä oikeus hyvään ja arvokkaaseen elämään. Asiakkaalle annetaan riittävästi tietoa palveluista sekä häntä koskettavista asioista ymmärrettävällä tavalla. Asiakkaalle annetaan mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa hoidon ja palvelujen suunnitteluun, päätöksentekoon sekä niiden toteuttamiseen. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu. Asiakasta tulee kuulla ennen häntä koskevan päätöksen tekemistä. Ristiriitatilanteissa keskustellaan asiakkaan/omaisen kanssa, yritetään päästä yhteisymmärrykseen ja joskus tehdään kompromisseja, kun pyritään tukemaan asiakkaan pärjäämistä kotona. Sosiaalihuollon asiakkaan hoito ja huolenpito perustuu ensisijaisesti vapaaehtoisuuteen, ja palveluja toteutetaan lähtökohtaisesti rajoittamatta henkilön itsemääräämisoikeutta. Lastensuojelua, kehitysvamma- ja päihdepalveluja lukuun ottamatta laissa ei ole säännöksiä asiakkaan itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta. Sosiaalihuollossa itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan silloin, kun asiakkaan tai muiden henkilöiden terveys tai turvallisuus uhkaa vaarantua. Itsemääräämisoikeutta rajoittavista toimenpiteistä tehdään asianmukaiset kirjalliset päätökset. Rajoitustoimenpiteet on toteutettava lievimmän rajoittamisen periaatteen mukaisesti ja turvallisesti henkilön ihmisarvoa kunnioittaen. Asiakkaan hoito-, palvelu- tai kuntoutussuunnitelmaan kirjataan itsemääräämisoikeuden rajoittamisen käytännöistä ja välineistä.

Itsemääräämisoikeutta koskevista periaatteista ja käytännöistä keskustellaan sekä asiakasta hoitavan lääkärin että omaisten ja läheisten kanssa ja ne kirjataan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan. Rajoittamistoimenpiteistä tehdään kirjaukset myös asiakasasiakirjoihin.

Asiakkaiden hoito ja huolenpito perustuvat ensisijaisesti vapaaehtoisuuteen ja palveluja tuotetaan lähtökohtaisesti rajoittamatta henkilön itsemääräämisoikeutta. Rajoittamistoimenpiteille tulee olla aina laissa säädetty peruste ja sosiaalihuollossa itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan silloin, kun asiakkaan tai muiden henkilöiden terveys tai turvallisuus uhkaa vaarantua.                                                                  

Rikitilanteissa asukkaan turvallisuus taataan ensisijaisesti hoitotyön keinoin ja rajoittamatta henkilön itsemääräämisoikeutta.

Kotihoidossa on vähän rajoittamistoimenpiteitä. Joskus saatetaan joutua esimerkiksi nostamaan asiakkaan hoitosängyn laidat ylös, jotta asiakkaalla olisi turvallisempaa nukkua sängyssä tai laitetaan turvavyö pyörä/geriatriseen tuoliin. Lääkäri kirjaa luvan rajoittamisesta potilastietojärjestelmään, rajoittamista ei saa tehdä ilman lääkärinlupaa.              

Mitä rajoittavia välineitä yksikössä käytetään?

Asiakkaan sängyssä saattaa olla laidat, jotka nostetaan ylös hoitotoimenpiteiden päätyttyä, jotta asiakas ei pääse putoamaan sängystä. Tämä on usein käytäntönä vain vuodepotilailla. Käytössä voi myöskin olla ovihälytin joka hälyttää kun ulko-ovi avataan ja suljetaan.                                                                                               

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Laissa määritellään oikeudelliset periaatteet, joiden mukaan sosiaalihuollon asiakkaita on kohdeltava. Sosiaalihuoltolaki 48 §:n mukaan sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvan on toimittava siten, että asiakkaalle annettavat sosiaalipalvelut toteutetaan laadukkaasti. Toimintaamme määrittävät myös lähihoitajan eettiset ohjeet. Eettisyys ohjaa Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n työntekijöitä jokapäiväisessä työnteossa ja päätöksenkyvyssä, eettisyyden perusteena on tuoda asiakkaalle laadukas elämä.                               

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n omistajat tiedottavat omaisia tai läheisiä asiakkaan kohtaamasta epäasiallisesta kohtelusta, haittatapatumasta tai vaaratilanteesta. Omaisille tai läheisille kerrotaan tapahtuman kulku sekä jatkotoimenpiteet. Ensin asiakkaan kanssa käydään läpi tapahtunut keskustellen. Tarvittaessa järjestetään palaveri omaisten ja asiakkaan kanssa. Viralliseen palautteeseen vastataan sovittujen toimintatapojen mukaisesti.           

Asiakkaan omat toiveet kuullaan aina ja palvelu suunnitellaankin asiakkaan omien toiveiden pohjalta. Asiakkaan hyvällä kohtelulla myös työntekijän hyvinvointi on parempaa koska myös vastavuoroisesti työntekijä saa hyvää kohtelua asiakkaalta. Hyvä kielenkäyttö ja kiireettömyys näkyy myös asiakaspalautteessa. Asiakkaalla on aina itsemääräämisoikeus, jota Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n työntekijät kunnioittavat ja tukevat. Kunnioitamme asiakkaan päätöksiä ja toiveita. Jos lasten kanssa työskennellessä joudutaan turvautumaan kiinnipitoon lapsen tai muiden turvallisuuden vuoksi, ilmoitetaan siitä välittömästi huoltajille ja tehdään kirjallinen ilmoitus lapsiperheiden tilapäisen palvelusetelin vastuuhenkilölle.        

Asiakkaan osallisuus

Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen

Kotipalvelu Vuoksen helmi Oy:n toimialalla otetaan huomioon myös asiakkaiden ja heidän perheiden sekä omaisten rooli osana palvelun sisällön, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä.

Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä

Asiakaspalautetta otetaan vastaan jatkuvasti, mm. aina käyntien yhteydessä ja kartoituskäynneillä. Meille voi aina soittaa ja otamme mielellään vastaan asiakkaan ja omaisten näkemykset ja uudistusehdotukset vastaan. Tämä myös kerrottu asiakkaille ja omaisille. Palaute otetaan vastaan rakentavasti ja palautteen perusteella mietitään mahdollisia kehittämistoimenpiteitä.                                                                                             

Saatu palaute kirjataan asiakkaan tietoihin aina ylös ja toimintaa muokataan sen pohjalta juuri kyseisen asiakkaan kohdalla.

Asiakkaan oikeusturva

Asiakkaan kanssa yhdessä laadittu palvelusuunnitelma allekirjoitetaan sekä asiakkaan, että yrityksen toimesta. Palvelusopimuksessa käydään läpi sovitut palvelut ja palvelun hinta. Molemmista toimitetaan asiakkaalle kopio viipymättä.

Muistutukset osoitetaan yrittäjille osoitteeseen Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy, Persikankuja 6, 55800 Imatra. Käsittely aika muistutuksille on noin. 7vrk. Muistutukset käsitellään luottamuksellisesti yrityksen sisällä ja asiakirjat säilytetään asiakkaan kansiossa omassa lokerossaan. Muistutuksen käsittelyn jälkeen otetaan yhteyttä muistutuksen tekijään ja käsitellään asia hänen kanssaan. Toivotaan että saadaan yhteisymmärrys ja molemmille jää asiasta hyvin käsitelty kuva.  Jos tyytymättömyys jatkuu, asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä sosiaaliasiamieheen tai kuluttaja-asiamieheen.

Muistutuksen vastaanottaja             Annika Romppanen        ja      Noora Keltanen             

Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista

Sosiaali- ja potilasasiamies Aki Kaskinen 0447485306                                                                                                        

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saatavista palveluista

Kuluttajaneuvonnan valtakunnallinen puhelinnumero 0295053050                                                                          

Kaikki edellä mainitut asiat käydään läpi yhtiökokouksessa ja nämä käydään läpi perusteellisesti ja katsotaan miten jatkossa, vältytään ja tehdään tarvittavat toimenpiteet välittömästi                                                                                              

Tavoiteaika muistutusten käsittelylle on seitsemän vuorokautta.

                                                         

  

6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta

Jokainen työntekijä pysyy ennalta suunnitellussa suunnitelmassa asiakkaan kuntoutumisen tukemisessa. Näin vältetään ”hyvä hoitaja – paha hoitaja” -mallin syntyminen. Meille tärkeää on antaa aikaa asiakkaalle ja näin tukea kiireetöntä ilmapiiriä. Asiakkaalle voidaan ojentaa mm. pesuainepullo ja hän saattaa kyetä itsenäisesti peseytymään, kun on annettu pieni apu. Nämä selvitetään aina ennen palvelusuhteen aloitusta.                     

Liikunta-, kulttuuri- ja harrastustoiminnan toteutuminen:

Asiakkaan sosiaalinen kanssakäyminen voi olla ulkoilua, teatterissa käymistä, meidän palvelumme kattavat myös tämän kaltaisen toiminnan. Asiakkaalle mielekäs tekeminen saattaa olla tärkeä kannustin liikkelle lähtemisessä.                                                                                                             

Miten asiakkaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa koskevien tavoitteiden toteutumista seurataan?

Edellä mainitut asiat lukevat selkeästi palvelusopimuksessa ja palvelusuunnitelmassa, josta työntekijät käyvät läpi ja asiaa tarkistellaan aika ajoin ja palvelusuunnitelmia muutetaan asiakkaan voinnin muuttuessa.                                                                

Ravitsemus

Palvelumme tapahtuu suurilta osin asiakkaan kotona, jolloin asiakas on itse hankkinut ruuat tai tehnyt meille kauppalistan, jonka kanssa me käymme kaupassa. Meillä on tiedossa aina asiakkaan allergiat ja ruokamieltymykset. Asiakkaalle voidaan kertoa monipuolisen ravitsemuksen tärkeydestä, mutta asiakas on aina itse vastuussa mitä hän haluaa syödä tai mitä kaupasta ostetaan. Tähän voi vaikuttaa taloudellinen tilanne. Asiakkaalle valmistetaan ruokaa hänen omien toiveidensa, sekä jääkaapin sisällön pohjalta, mikäli ruuan valmistus ja tarjoaminen on kirjattu palvelusuunnitelmaan.                                

Asiakkaiden hyvällä ravitsemuksella ja riittävällä nesteen saannilla edistetään asiakkaan hyvinvointia ja ravitsemus sekä oikeanlainen nestetasapaino on olennainen osa hoito- ja hoivatyötä. Ravitsemuksen suhteen on olennaista, että ruoka on laadultaan hyvää ja asiakasryhmien tarpeiden mukaista sekä ravintosisällöllisesti että aistivaraisesti.                                                              

Miten asiakkaiden erityiset ruokavaliot ja rajoitteet otetaan huomioon?

Asiakkaalle tehtäessä ruokaa tulee varmistua puhtaista työvälineistä, hanskojen käytöstä hyvästä käsihygieniasta ja siitä että elintarvikkeet ovat esimerkiksi gluteenittomia, jos asiakkaalla on esimerkiksi keliakia. Jos asiakkaan ruokahalu on pienentynyt sairauden tai nielemisvaikeuden vuoksi tarjotaan useammin pienempiä aterioita.

Tarvittaessa käynnin päätteeksi voidaan jättää pientä välipalaa syötäväksi.                                                                                              

Miten asiakkaiden riittävää ravinnon ja nesteen saantia sekä ravitsemuksen tasoa seurataan?

Asiakkaan ravitsemustilan seurantaa voidaan tehdä monella tavalla. Voidaan seurata jääkaapin sisältöä häviääkö jääkaapista ruokaa, mikä on asiakkaan vireystila, laskeeko paino reilusti, väsymystä. Jos asiakas on kuiva, iho jää niin sanotusti pystyyn kämmenselästä kokeiltaessa. Asiakkaalle jätetään usein mehua/vettä yöpöydälle tai keittiöön, jotta asiakas muistaa juoda.                                                                                        

Hygieniakäytännöt

Hyvän hygieniatason ylläpitäminen on tärkeää kaiken toiminnan näkökulmasta. Hyvällä hygienialla estetään muun muassa infektioiden leviämistä tai huonokuntoisten asiakkaiden joutumista sairaalahoitoon. Asiakkaan hyvä hygienian hoito kuuluu kaikille Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:ssä työskenteleville.                                                                                              

Miten infektioiden ja tarttuvien sairauksien leviäminen ennaltaehkäistään?

Hyvällä käsihygienialla, oikealla yskimistekniikalla, maskien käytöllä, ja tarpeen vaatiessa käytetään myös essuja, sekä kenkäsuojia. Kädet desinfioidaan aina asiakkaan luokse mentäessä ja sieltä poistuttaessa, sekä ennen ruuan valmistusta, ja myös ennen kertakäyttö käsineiden laittoa ja poisoton jälkeen.     

Terveyden- ja sairaanhoito

Jos asiakas on käynnille mentäessä kuollut, paikalle soitetaan poliisit, mikäli kuolema on tapahtunut asiakkaan kotona. Kiireellistä sairaanhoitoa tarvitseva asiakas ohjataan joko päivystykseen taksilla tai soitetaan hätäkeskukseen. Hoidon tarpeen arvion tekee ensisijaisesti yrityksen työntekijä, joka arvioi, vaatiiko asiakkaan vointi ensihoidon käyntiä, vai otetaanko yhteyttä päivystykseen. Kiireettömän hoidon suhteen keskustellaan asiakkaan kanssa, soittaako asiakas itse vai hoitaako omainen soittamisen ja ajanvarauksen lääkäriin. Myöskin hammaslääkäriin on itse varattava aika. Tilanteissa, joissa me huomaamme asiakkaiden proteesien olevan huonokuntoisia, tai muuten suun tai hampaiden kunto vaatii hammaslääkärin tarkastusta, ohjataan ja opastetaan asiakasta ja/tai omaista ottamaan yhteyttä joko kunnalliseen hammashuoltoon tai yksityiselle hammaslääkäriasemalle.

Miten pitkäaikaissairaiden asiakkaiden terveyttä edistetään ja seurataan?

Omatoimisuuden tukemisella edistetään ja vahvistetaan jäljellä olevia voimavaroja ja terveyttä. Jokaisella asiakas käynnillä seurataan asiakkaan vointia, ja muutoksista voidaan ilmoittaa omaiselle, jos asiakas on antanut tähän luvan.  Voinnin muutoksiin reagoidaan myös ottamalla yhteyttä päivystykseen tai tilaamalla ensihoito.                                                                                               

Lääkehoito

Lääkehoidon suunnitelma käydään läpi vuoden välein ja aina tarvittaessa ja tehdään tarpeelliset muutokset. Nämä käydään läpi myös yhtiökokouksessa. Lääkehoitosuunnitelma on keskeinen osa lääkehoitoon osallistuvien henkilöiden perehdytystä sekö lääkehoidon laadun ja turvallisuuden varmistamista. Lääkehoidon osaaminen varmistetaan aina LOVE-koulutuksella.       

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy toteuttaa suppeaa lääkehoitoa.                                     

Noora Keltanen on Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n lääkehoidon vastaava.                                                                                               

Monialainen yhteistyö

Miten yhteistyö ja tiedonkulku asiakkaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien ja eri hallinnonalojen kanssa on järjestetty?

Yhteistyötä tehdään omaisten ja välittömien viranomaisten kanssa kuten ensihoidon yksikön ja poliisin. Omaisten kanssa käydään ajantasaisesti läpi asiakkaan kuntoutusta ja palvelusopimusta. Ensihoidon kanssa käydään läpi välttämättömät asiat, jotka liittyvät hoitoon sillä hetkellä. Kuten sairaudet, oireet ja tämän hetken tilanne.        

Asiakkaan luona käyvien muiden tahojen yhteystiedot olisi hyvä löytyä asiakkaan kotoa hätätilanteita tai muuta vastaavaa tilannetta varten. Jos asiakas lähtee meidän käyntimme aikana ambulanssilla sairaalaan, olisi hyvä meidän ilmoittaa esimerkiksi kunnalliseen kotihoitoon, jos sellainen asiakkaan luona käy. Tämä on kuitenkin asiakkaan päätettävissä, löytyykö yhteystiedot.  

7 ASIAKASTURVALLISUUS

Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa

Jatkuvalla ennakoinnilla ja omaisten hyvällä havainnoinnilla saadaan hyvä näkemys siitä miten asiakas kotona pärjää. Tarvittaessa ja oman harkintakyvyn mukaan otamme asiakkaan omaisiin yhteyttä tai jos asiakkaan vointi muuttuu oleellisesti ja asiakas turvallisuus vaarantuu, voidaan asiakkaan luvalla ottaa yhteyttä omaisiin ja kertoa huoli asiakkaasta ja pyytää palvelutarpeen arviointia isoavun kautta.

Henkilöstö

Hoito- ja hoivahenkilöstön määrä, rakenne ja riittävyys sekä sijaisten käytön periaatteet

Mikä on yksikön hoito- ja hoivahenkilöstön määrä ja rakenne?

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:ssä on kaksi yrittäjää, jotka ovat lähihoitajia Noora Keltanen ja Annika Romppanen                                                                                   

Mitkä ovat sijaisten käytön periaatteet?

Yrittäjät itse tuottavat kotipalvelun tällä hetkellä.                                             

Miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan?

Jatkuvalla arvioimisella ja ennakoinnilla pyritään turvaamaan riittävä ja osaava henkilöstö.  Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n yrittäjät arvioi henkilöstövoimavarojen riittävyyttä asukkaiden hoidon ja hoivan tarpeisiin perustuen.

Tilauksia ja uusia asiakkaita otetaan maltilla, jotta työkyky yrityksessä pysyy hyvänä, eikä työn laatu kärsi liiallisesta kiireestä.                                       

Miten varmistetaan vastuuhenkilöiden/lähiesimiesten tehtävien organisointi siten, että lähiesimiestyöhön riittävästi aikaa?

Esimiestyöhön, sekä hallinnollisiin tehtäviin on jätetty kalenterissa aikaa jokaiselle viikolle.                                                                                              

Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet

Periaatteena toimivat yrityksen periaatteet, jotka mainittu yllä.

Edellinen työkokemus on avainasemassa, puhdas rikosrekisteriote lasten kanssa työskenteleviltä. Erilaiset koulutukset ja kurssit ovat tärkeitä meille tullessa töihin mikä lisää luotettavuutta ja suositukset edellisistä työpaikoista. Myöskin meillä on oikeus kysyä edellisistä työpaikoista uuden työntekijän työkokemusta ja taitoa.

Palkattujen työntekijöiden kanssa käydään kehityskeskustelut säännöllisin väliajoin, vähintään kerran vuodessa.

Työntekijältä toivotaan hyvää aloitekykyä ja pelisilmää toimia asiakkaan omassa kodissa töissä. Ottaen huomioon asiakkaan itsemääräämisoikeuden, intimiteettisuojan, sekä asiakkaan herkkyyden että joku toinen tulee hänen kotiinsa.                                                    

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta

Uudet työntekijät ja opiskelijat käyvät läpi ensimmäisten päivien aikana meidän omavalvontasuunnitelmamme, lääkehoidonsuunnitelman ja periaatteet. Tämä on tärkeä käydä kaikkien, jotta työtä tehdään kaikki samalla tavalla ja toimintatavat ovat yhtäläiset.                                                                                                      

Yrittäjillä itsellämme on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (lähihoitaja) ja huolehdimme itse ammattitaitomme ylläpidosta.

Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Epäkohdalla tarkoitetaan esimerkiksi asiakkaan epäasiallista kohtaamista, loukkaamista sanoilla, asiakasturvallisuudessa ilmeneviä puutteita, asiakkaan kaltoinkohtelua ja toimintakulttuurista johtuvia asiakkaalle vahingollisia toimia. Myös epäkohdan uhasta, joka on ilmeinen tai voi johtaa epäkohtaan, tulee ilmoittaa. Asiakkaan kaltoinkohtelulla tarkoitetaan mm. fyysistä, psyykkistä tai kemiallista eli lääkkeillä aiheutettua kaltoinkohtelua. Esimerkiksi asiakasta tönitään, lyödään tai uhkaillaan, käytetään hyväksi fyysisesti tai taloudellisesti, puhutellaan epäasiallisesti ja loukkaavasti tai palvelussa, asiakkaan aseman ja oikeuksien toteuttamisessa, perushoivassa ja hoidossa on vakavia puutteita.

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n työntekijät ovat ilmoitusvelvollisia, jos kohtaavat työssä epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan, joka uhkaa asiakkaan sosiaalihuollon toteutumista.

Teknologiset ratkaisut

Kulunvalvonta

Asiakkailla on käytössä mm. turvapuhelin, ovihälytin                                                

Miten asiakkaiden henkilökohtaisessa käytössä olevien turva- ja kutsulaitteiden toimivuus ja hälytyksiin vastaaminen varmistetaan?

Turvapuhelimet tulee testata kerran kuukaudessa, kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n työntekijät pystyvät testaamaan käyntien yhteydessä turvapuhelimen toimivuuden testipainikkeesta tarvittaessa, turvapuhelimen päällä täytyy olla selkeä lappu, milloin turvapuhelin on edellisen kerran aina testattu. Aina pesuilla käydessä varmistetaan, että asiakas saa turvarannekkeen takaisin ranteeseensa tai avustettuna laitetaan se hänelle.      Jos asiakkaalla on ovihälytin tämä pitää muistaa laittaa off-asentoon asiakkaalle mentäessä ja takaisin on asentoon lähtiessä, jotta vältytään turhilta ovihälytyksiltä ja tästä seuraavista kuluista asiakkaalle.                                                                                    

Turva- ja kutsulaitteiden toimintavarmuudesta vastaavat

Eksoten turva-auttajat ja laitteiden toimittaja.                                                                                              

                                                                                                   

Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet

Miten varmistetaan asiakkaiden tarvitsemien apuvälineiden ja terveydenhuollon laitteiden hankinnan, käytön ohjauksen ja huollon asianmukainen toteutuminen?

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n työntekijät voivat ohjata ja auttaa asiakasta laitteiden oikeaan ja turvalliseen käyttöön. Vialliset laitteet poistetaan.                                                                                                                            

Miten varmistetaan, että terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista tehdään asianmukaiset vaaratilanneilmoitukset?

Jos laitteesta aiheutuu välitöntä vaaraa, tehdään ilmoitus heti. Muutoin ohjataan asiakas tai omainen tekemään ilmoitus Eksotelle.                                                                                                

Eksoten laitteista vastaa Eksote, jonne voi olla yhteydessä joko omalle terveysasemalle tai suoraan apuvälinekeskukseen.                                                                                             

8 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Asiakastyön kirjaaminen

Rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä. Kaikki tietoja käsittelevät tai katselevat työntekijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus jatkuu aina palvelussuhteen päätyttyä. Tämä lukee myös työsopimuksessa. Kaikki rekisteritiedot tuhotaan silppurilla asiakassuhteen päätyttyä ja palveluseteliasiakkaiden paperit lähetetään Eksoten arkistoon, edellä mainituista ei jää Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:lle mitään.                            

Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:llä on käytössä manuaalinen asiakastietorekisteri. Asiakkaalle laaditaan aina palvelusuunnitelma ja -sopimus, joka sisältää nimen, henkilötunnuksen, osoitteen, puhelinnumeron, lähiomaisen tiedot, asiakkaan toimintakyky sekä sairaudet, annettavat palvelut ja palveluiden määrän sekä hoidon tavoitteet. Lisäksi voidaan kirjata palvelusuunnitelamaan palvelut jotka, eivät tule Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:ltä.                                               

Kaikista käynneistä kirjataan ajankohta ja käynnin sisältö laskutusta varten. Laskutus toteutetaan EMCE- laskutusohjelmalla. Mahdolliset poikkeamat sekä vaara- tai uhkatilanteet kirjataan myös käyntejä koskeviin asiakastietoihin.

Omaisille tietoja luovutetaan ainoastaan asiakkaan luvalla.

Palveluntuottajan seloste henkilötietojen käsittelytoimista löytyy yrityksen toimitiloista Persikankuja 6.

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

Noora Emilia Keltanen  

0401465533

Hitsaajankuja 13                                                                                     

Onko yksikölle laadittu salassa pidettävien henkilötietojen käsittelyä koskeva seloste?

Kyllä  x       Ei

                                                                                         

9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA

Omavalvonta suunnitelmaa päivitetään tarpeen vaatiessa tai kun omavalvontasuunnitelmassa tulee muutoksia. Kehitämme jatkuvasti toimintaa asiakaspalautteen perusteella. Omavalvonta suunnitelma löytyy myös Kotipalvelu Vuoksen Helmi Oy:n kotisivuilta www.vuoksenhelmi.fi. Lisäksi yrittäjiltä löytyy tulostettu versio omavalvontasuunnitelmasta, jota tarkastellaan aika ajoin sekä tarvittaessa asiakas ja omainen saavat nähdä käynnin yhteydessä tai pyytää nähtäville omavalvontasuunnitelman.

10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.

Paikka ja päiväys                                                                                                      

Allekirjoitus